Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Κάλαντα Χριστουγέννων (στίχοι)

Με το Τσόκαρο
   Τα Κάλαντα αποτελούν δημοτικά ευχητικά και εγκωμιαστικά τραγούδια που ψάλλονται εθιμικά κατ΄ έτος κυρίως την παραμονή μεγάλων θρησκευτικών εορτών όπως των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς (Αγ. Βασιλείου), των Θεοφανίων, ακόμη και των Βαΐων (ή Λαζάρου), με εξαίρεση εκείνων της Μεγάλης Παρασκευής που είναι κατανυκτικά. Κύρια παραδοσιακά μουσικά όργανα που συνοδεύουν τα κάλαντα είναι το τρίγωνο, το λαούτο, το νταούλι η τσαμπούνα, η φλογέρα κ.ά.
   Οι τραγουδιστές - οργανοπαίκτες των καλάντων ονομάζονται "καλαντιστές"
   Ιστορία. Τα κάλαντα που προήλθαν από τις Βυζαντινές Καλένδες ανάγονται, κατά τύπο και όχι βεβαίως κατά περιεχόμενο, από το γνωστό έθιμο των αρχαίων Ελλήνων της Ερεστώνης.
   Λαογραφία. Τα κάλαντα ψάλλονται κυρίως από παιδιά μέχρι ορισμένου ορίου ηλικίας (14-15 ετών) αλλά και από ώριμους άνδρες, είτε μεμονωμένα είτε κατά ομάδες που περιέρχονται οικίες, καταστήματα, δημόσιους χώρους κλπ με τη συνοδεία του πατροπαράδοτου σιδερένιου τριγώνου αλλά ενίοτε και άλλων μουσικών οργάνων (φυσαρμόνικας, ακορντεόν, τύμπανου κλπ).
   Κύριος σκοπός των τραγουδιών αυτών είναι μετά τις αποδιδόμενες ευχές τα "Χρόνια Πολλά" το φιλοδώρημα είτε σε χρήματα (σήμερα) είτε σε προϊόντα (παλαιότερα). Σχετική με αυτό είναι και η παρασκευή "κουλούρας" ονομαζόμενη "κολλίκι" (Βέροια) ή "κουλιαντίνα" (Σιάτιστα) και εξ αυτών οι φέροντες αυτά ονομάζονται "Κουλουράδες" ή "Φωτάδες".
   Τα κάλαντα ξεκινούν κυρίως με χαιρετισμό στη συνέχεια αναγγέλλουν τη μεγάλη χριστιανική εορτή που φθάνει και καταλήγουν σε ευχές. Χαρακτηριστικό σημείο είναι η γλώσσα στην οποία αυτά ψάλλονται, στη καθαρεύουσα, καταδηλούντα την άμεση καταγωγή τους από τους Βυζαντινούς χρόνους τις Καλένδες του Ιανουαρίου που γιορτάζονταν με ιδιαίτερη λαμπρότητα.
   Ο μεγάλος αριθμός των διαφόρων παραλλαγών εξανάγκασε να διακρίνονται αυτά σε εθνικά ή αστικά και στα τοπικά ή παραδοσιακά (κατά περιοχή). Στα χριστουγεννιάτικα κάλαντα έχουν καταμετρηθεί περισσότερες από τριάντα παραλλαγές μόνο στον Ελλαδικό χώρο. Σήμερα εκτός των παραπάνω έχουν εισαχθεί και διάφορα αγγλοσαξωνικά χριστουγεννιάτικα τραγούδια, μερικά των οποίων έχουν και μεταγλωττιστεί στην ελληνική που δυστυχώς τείνουν να υπερκαλύψουν τα παραδοσιακά.
   Επίσης και η ημέρα που ψάλλονται τα κάλαντα σε ορισμένες περιοχές ονομάζονται "Κάλαντα" (Κόλιντα, Κόλεντας, Κόλιαντας) με εξαίρεση τη νήσο Μήλο που ψέλνονταν μόνο τη παραμονή της Πρωτοχρονιάς, συντασσόμενα κάθε φορά νέα κάλαντα, με τα οποία όμως ζητούσαν οικονομική συνδρομή για κάποιο κοινωνικό σκοπό (πχ ανέγερση ή επιδιόρθωση ναού) δίδοντας και συμβουλές προς τους άρχοντες η παρατηρήσεις με σκωπτικό χαρακτήρα. Τέτοιες είναι και οι σχετικές "μαντινάδες" της Κρήτης ή "κοτσάκια" της Νάξου με σκωπτικό επίσης χαρακτήρα που ψάλλονται ως "κάλαντα".
   Πολλές φορές όταν δεν υπήρχε φιλοδώρημα ή ήταν ευτελές τότε τα παιδιά συνέχιζαν με πολύ δυνατή φωνή έξω από την οικία δίστιχα σκωπτικά, επαναλαμβανόμενα:
«Αφέντη μου στη κάπα σου χίλιες χιλιάδες ψείρες, άλλες γεννούν,
άλλες κλωσούν κι άλλες αυγά μαζώνουν!»
   Εκκλησιαστική Ιστορία. Οι Πατέρες της Εκκλησίας κατά τους Βυζαντινούς χρόνους απαγόρευαν ή απέτρεπαν αυτό το έθιμο ως καταγόμενο από τις εορτές των ρωμαϊκών Καλενδών που είχε καταδικάσει η ΣΤ' Οικουμενική Σύνοδος το 680 μ.Χ., αποκαλούντες τους συμμετέχοντες σ΄ αυτό "Μηναγύρτες", κατά δε απόσπασμα του Τζέτζη (Χιλιάδ. ΙΓ' 246 κε):
   "Οπόσοι περιτρέχουσι χώρας και προσαιτούσι
   και όσοι κατ΄ αρχίμηνον του Ιανουαρίου
   και του Χριστού γεννήσει και Φώτων τη ημέρα
   οπόσοι περιτρέχουσι τας θύρας προσαιτούντες
   μετά ωδών ή επωδών ή λόγων εγκωμίων
   Σημειώσεις. Κατά την αρχική περίοδο της Βασιλευομένης Δημοκρατίας καθιερώθηκε το έθιμο της απαγγελίας των καλάντων από τους άνδρες της ανακτορικής φρουράς ενώπιον των Βασιλέων κατ΄ αντιστοιχία παρομοίων εθιμικών ευχητικών εκδηλώσεων σε άλλους Ευρωπαϊκούς Βασιλικούς Οίκους. Το έθιμο αυτό συνεχίζεται μέχρι σήμερα γενικευμένο όμως και σε πρόσωπά πολιτικά αλλά και από ομάδες, συλλόγους, χορωδίες κλπ.
   Στίχοι καλάντων Χριστουγέννων, επικρατέστερης εκδοχής (αστικά κάλαντα).
Με το Τσόκαρο
   Καλήν εσπέραν άρχοντες,
   αν είναι ορισμός σας,
   Χριστού τη Θεία γέννηση,
   να πω στ' αρχοντικό σας.

   Χριστός γεννάται σήμερον,
   εν Βηθλεέμ τη πόλει,
   οι ουρανοί αγάλλονται,
   χαίρει η φύσις όλη.

   Εν τω σπηλαίω τίκτεται,
   εν φάτνη των αλόγων,
   ο βασιλεύς των ουρανών,
   και ποιητής των όλων.

   Πλήθος αγγέλων ψάλλουσι,
   το Δόξα εν υψίστοις,
   και τούτο άξιον εστί,
   η των ποιμένων πίστις.

   Εκ της Περσίας έρχονται,
   τρεις μάγοι με τα δώρα,
   άστρο λαμπρό τους οδηγεί,
   χωρίς να λείψει ώρα.

   Φτάνοντας στην Ιερουσαλήμ,
   με πόθο ερωτούσι,
   πού εγεννήθη ο Χριστός,
   να πάν να τον ευρούσι.
   Παρατηρούνται πολλές διαφοροποιήσεις, στα καλαντά ανάλογα με τις περιοχές όπως τα κάλαντα της Θράκης.
http://network.clickbanner.gr/z/15345/CD14618/
   Χριστός γεννάται, χαρά στον κόσμο,
   χαρά στον κόσμο, στα παλληκάρια
   Σαράντα μέρες, σαράντα νύχτες
   κι ή Παναγιά μας κοιλοπονούσε
   Κι η Παναγιά μας κοιλοπονούσε
   κοιλοπονούσε παρακαλούσε
   Κοιλοπονούσε παρακαλούσε
   όλους τους άγιους τους άι Αποστόλους
   Όλους τους άγιους τους άι Αποστόλους
   τρεις αποστόλοι μαμμή γυρεύουν
   Τρεις αποστόλοι μαμμή γυρεύουν
   μαμμή γυρεύουν για μήλο τρέχουν
   Οι άι Αποστόλοι για μήλο τρέχουν
   ώσπου να πάνε κι ώσπου να έρθουν
   Η Παναγιά μας ξελευτερώθει
   μέσα στις δάφνες μεσ΄ στα λουλούδια
   Μέσα στις δάφνες μέσ΄ στα λουλούδια
   κάνει τον ήλιο και το φεγγάρι
   Κάνει τον ήλιο και το φεγγάρι
   σαν ήλιος λάμπει σαν νιό φεγγάρι
   Σαν ήλιος λάμπει σαν νιό φεγγάρι
   σ΄ αυτό το σπίτι του νοικοκύρη
   Σ΄ αυτό το σπίτι του νοικοκύρη
   στη φαμελιά του και στα παιδιά του

   Ποντιακά κάλαντα Χριστουγέννων
   Ο πλούτος των αποχρώσεων και διαφοροποιήσεων των ελληνικών εθίμων αποτυπώνεται και με τα Ποντιακά κάλαντα, που αποτελούν ακόμη ένα αποδεικτικό στοιχείο της διάσωσης πολλών Βυζαντινών εθίμων από τους Πόντιους.
   Το έθιμο. Τα Ποντιακά Κάλαντα συνοδεύονταν από την πατροπαράδοτη ποντιακή λύρα και τα έψελναν μικροί και μεγάλοι, χωρισμένοι σε μικρές ομάδες. Επισκέπτονταν όλα τα σπίτια του χωριού, την παραμονή ή ανήμερα της γιορτής, κυρίως μετά τη δύση του ήλιου. Καθώς όμως τα περισσότερα χωριά του Πόντου βρίσκονταν σε ορεινές περιοχές και τα κάλαντα ψέλνονταν κατά τη χειμερινή περίοδο, οι μορφολογικές και κλιματολογικές συνθήκες ανάγκαζαν μικρούς και μεγάλους να ψέλνουν τα κάλαντα και κατά τη διάρκεια της ημέρας.
   Οι "καλαντάδες" (ραψωδοί) εκτός από τη συνοδεία της λύρας, φρόντιζαν να φέρνουν μαζί τους και ένα στολισμένο καράβι, φτιαγμένο από χαρτόνι και λεπτό σανίδι για να εντυπωσιάσουν τους νοικοκυραίους. Συνήθως φώτιζαν τα καραβάκια τους με κεριά, ενώ κάθε ομάδα προσπαθούσε να φτιάξει το πιο όμορφο και φανταχτερά στολισμένο, εν είδη συναγωνισμού.
   Τα Ποντιακά Κάλαντα των Χριστουγέννων, που είναι και τα πιο διαδεδομένα, περιέχουν όλη τη ζωή του θεανθρώπου, από τη στιγμή της Γέννησης του, μέχρι τη στιγμή της Σύλληψης του, χωρίς όμως να προχωρούν και στη Θανάτωση του, γεγονός που θα ερχόταν σε αντίθεση με το χαρμόσυνο γεγονός των Χριστουγέννων.
   Στα Ποντιακά Πρωτοχρονιάτικα Κάλαντα συναντούμε σημαντικές παραλλαγές, με σημαντικότερες αυτές της Γαράσαρης. Όλοι σχεδόν οι στίχοι είναι αφιερωμένοι στην υπό τούρκικη κατοχή Κωνσταντινούπολη, μεταβάλλοντας το χαρμόσυνο μήνυμα της έλευσης της νέας χρονιάς σε θρήνο και μοιρολόι.
   Οι νοικοκυραίοι ανάλογα με την περιοχή, έδιναν στους καλαντάρηδες φρούτα, ξηρούς καρπούς (καρύδια, φουντούκια, σταφίδες κλπ.), αλλά ακόμη κι αυγά, βούτυρο, καβουρμά και πληγούρι. Σε περιοχές όπως η Σάντα, που δεν είχε πολλά οπωροφόρα δέντρα, τα δώρα ήταν αποκλειστικά φρούτα, ενώ στην Ορτού συνήθιζαν να βάζουν πάνω στα φρούτα και μερικές δεκάρες. Ένα άλλο δώρο που συνήθιζαν να δίνουν, κυρίως στην Γαράσαρη, ήταν τα "κολόθα", που ήταν μικρά τσουρέκια που έμοιαζαν με γλυκό ψωμί.

Με το Τσόκαρο
   Ποντιακά κάλαντα
   Χριστός γεννέθεν, χαρά σον κόσμον
   χα, καλή ώρα, καλή σ' ημέρα
   Χα, καλόν παιδίν οψέ γεννέθεν.

   Oψέ γεννέθεν, ουρανοστάθεν.
   Το εγέννεσεν η Παναΐα
   Το ενέστεσεν αϊ-Παρθένος.

   Εκαβάλκεψεν χρυσόν πουλάρι
   και εκατήβεν σο σταυροδρόμι.
   Έρπαξαν άτόν οι χιλ' Εβραίοι
   χίλ' Εβραίοι και μίρ' Εβραίοι.

   Ασ' ακρέντικα κι άσ' σην καρδίαν
   αίμαν έσταξεν, χολήν κι εφάνθεν.
   ούμπαν έσταξεν και μύρος έτον.
   Mύρος έτον και μυρωδία.

   Εμυρίστεν ατ' ο κόσμον όλεν
   για μυρίστ' άτό και σύ αφέντα.
   Σύ αφέντα, καλέ μ' αφέντα

   Έρθαν τη Χριστού τα παλικάρια
   και θυμίζνε το νοικοκύρην
   νοικοκύρη μ και βασιλέα.

   Δέβα σο ταρέζ και ελα σην πόρτας
   δως μας ούβας και λεφτοκάρια
   κι αν ανοι'εις μας χαράν σην πόρτα 'σ.
Καλά Χριστούγεννα και εις έτη πολλά
   Δείτε και τα Πρωτοχρονιάτικα κάλαντα εδώ.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου